Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Artikel 3 – Toepasselijkheid
Artikel 4 – Het aanbod
Artikel 5 – De overeenkomst
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
Artikel 11 – De prijs
Artikel 12 – Nakoming en extra garantie
Artikel 13 – Levering en uitvoering
Artikel 14 – Betaling
Artikel 15 – Klachtenregeling
Artikel 16 – Geschillen
Extra: Bijlage
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
1: Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten
verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de
ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de
ondernemer;
2: Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-,
bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
3: Dag: kalenderdag;
4: Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale
inhoud gedurende een bepaalde periode;
5: Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer
in
staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige
raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd,
en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op
afstand;
6: Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten
op
afstand aan consumenten aanbiedt;
7: Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het
kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten,
waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer
technieken voor communicatie op afstand;
8: Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier
voor
herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn
bestelling geen herroepingsrecht heeft;
9: Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een
overeenkomst,
zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Paaprika
Beukerstraat 66
7201LG ZUTPHEN
mark@paaprika.nl
0647631261
KvK-nummer: 76033139
BTW: NL003040736B59
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1: Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand
gekomen
overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de
consument
beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst
op
afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en
dat
zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
2: Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en
voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan
de
consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige
manier
kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs
elektronische
weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere
wijze
kosteloos zullen worden toegezonden.
3: Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van
toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval
van
tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 – Het aanbod
1: Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit
nadrukkelijk in
het aanbod vermeld.
2: Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud
en/of
diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de
consument
mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe
weergave
van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in
het
aanbod binden de ondernemer niet.
3: Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen
zijn,
die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 – De overeenkomst
1: De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding
door
de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
2: Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld
langs
elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding
niet
door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3: Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en
organisatorische
maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige
webomgeving.
Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in
acht
nemen.
4: De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn
betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een
verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede
gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag
te
weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5: De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument
de
volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke
manier
kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
6: het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
7: de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan
wel een
duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
8: de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
9: de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van
toepassing
de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
10: de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één
jaar of
van onbepaalde duur is;
11: indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
12: In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste
levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1: De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van
maximaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden
van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2: De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument
aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
a. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of
een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument
hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere
producten met een verschillende levertijd weigeren.
b. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de
consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
c. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop
de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:
3: De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op
een
materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer
mag
de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
4: De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is
geleverd
bij niet informeren over herroepingsrecht:
5: Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het
modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van
de
oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1: Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het
product
slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het
product
vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en
inspecteren
zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2: De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een
manier
van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
3: De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor
of
bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft
verstrekt.
Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1: Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel
van
het het sturen van een e-mail naar mark@paaprika.nl of in een reactie op de bestelmail, tevens kan
er
gebruik gemaakt worden van het modelformulier voor herroepingsrecht.
2: Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de
consument
het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de
ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk
geval in
acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
3: De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in
originele
staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4: Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de
consument.
De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet
heeft
gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen,
hoeft de
consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
5: Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van
rechtswege
ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1: Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt
hij
na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
2: De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de
ondernemer
in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag
waarop
de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij
wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het
product
heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
3: De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de
consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4: Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering,
hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht
De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als
de
ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
1: Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de
ondernemer
geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
2: Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een
verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de
consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling,
onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale
inhoud en/of diensten af te nemen;
3: Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst
4: volledig heeft uitgevoerd;
Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;
5: Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde
datum
of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer,
autoverhuurdiensten en
catering;
6: Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode
van
uitvoering daarvan is voorzien;
7: Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden
vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een
specifieke persoon bestemd zijn;
8: Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
9: Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden
teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
10: Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
11: Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
12: De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
b. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 – De prijs
1: Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of
diensten
niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2: In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan
schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen
aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn,
worden bij het aanbod vermeld.
3: Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij
het
gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4: Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de
ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de
prijsverhoging
ingaat.
5: De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie
1: De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod
vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van
de
totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien
overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal
gebruik.
2: Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt
nimmer de
wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan
doen
gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
3: Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of
producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe
deze
wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13 – Levering en uitvoering
1: De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de
uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2: Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3: Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de
ondernemer
geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 3 dagen uitvoeren, tenzij een andere
leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet
dan
wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 14 dagen nadat hij
de
bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder
kosten
te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
4: Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld
terugbetalen.
5: Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van
bezorging
aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 – Betaling
1: De door de consument verschuldigde bedragen dienen te worden voldaan binnen 14 dagen na het doen van de
bestelling, voordat de artikelen verzonden worden.
2: Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering
van
de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3: De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de
ondernemer te melden.
4: Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet zal de bestelling geannuleerd
worden
en de producten niet verzonden worden.
Artikel 15 – Klachtenregeling
1: De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht
overeenkomstig deze klachtenprocedure.
2: Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken
heeft
geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3: Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van
ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de
ondernemer
binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de
consument
een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4: De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg
op te
lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 16 – Geschillen
1: Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Extra: Bijlage
Het modelformulier voor herroepingsrecht is hier te downloaden.
Paaprika is een spellenwinkel & café gevestigd in Zutphen.
Bij ons vind je een uitgebreid aanbod aan gezelschapsspellen.
Ook is er de mogelijkheid om spellen uit te proberen in het cafégedeelte.
Tevens kan je bij ons terecht voor speladvies en -uitleg.
Staat jouw spel hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op!
Wellicht dat wij iets voor je kunnen betekenen.